viernes, julio 25, 2008

The Five Temptations of a CEO: A Leadership Fable

Este libro de Patrick Lencioni esta escrito en forma de fabula. Cuenta como un CEO de una empresa que tiene la reunión anual con los accionistas de la empresa al día siguiente se encuentra con unos extraños personajes en el tren, que le comentan las cinco tentaciones en las que puede caer un CEO. Realmente es un libro muy entretenido que te deja reflexionando sobre la forma en que uno actúa ante ciertas situaciones en la vida laboral (sea o no sea uno un CEO). Les dejo las cinco tentaciones de una crítica al libro, aunque igual les recomiendo que lo consigan y lo lean ya que van a poder entender cada una de ellas mucho mejor.
  1. Soft-pedaling your drive to achieve results, tending instead to avoid making decisions that might damage your ego or reputation;

  2. Wanting to be liked by peers and direct reports (It is lonely at the top, isn't it?), therefore shying away from holding them accountable;

  3. Hesitating to take decisive action, (and/or hold direct reports accountable), until more information is in hand. In a world of imperfect and ever-shifting information, the CEO can project vague and hesitant direction to his/her reports, at the risk of paralysis;

  4. Restricting "productive ideological conflict" among the management team during decision-making, a temptation motivated by a desire for harmony and/or a fear of conflict; and,

  5. Overtly or unconsciously portraying himself/herself as invulnerable, discouraging direct reports from challenging his/her ideas, in turn preventing the foundation of trust that can steady an organization through hard times.
Gracias Ivo por la recomendación!

1 comentario:

Sergio Villagra dijo...

Martín,

Muy bueno el blog! Y muy buena esta nota.

Saludos,
Sergio Villagra